Handel elektroniczny odgrywa w obecnych czasach kluczową rolę, a pandemia wpłynęła na to, że odnotowuje się w ostatnim czasie wzrost obrotów. Szybki rozwój branży e-commerce potwierdzają badania. Według raportu McKinsey branża e-commerce rozwijała się nawet 5 razy szybciej względem czasów przed pandemią, a Gemius wskazuje, że aż 77 proc. Polaków dokonuje zakupów przez Internet. To olbrzymi rynek, dlatego partycypując w nim warto przyjrzeć się obowiązkom jakie należy spełnić, aby legalnie prowadzić biznes online.

Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszły w życie istotne zmiany dla przedsiębiorców z branży e-commerce jak i sprzedających stacjonarnie. Od tego dnia obowiązują zmiany w polskiej ustawie o prawach konsumenta, w ustawie o nieuczciwych praktykach rynkowych oraz w ustawie o cenach. Powyższe zmiany wynikają z implementacji:

  • dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 1 i Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019 str. 60);
  • dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE oraz uchylającej dyrektywę 1999/44/WE (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 28 i Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019 str. 63);
  • oraz tzw. z dyrektywy Omnibus tj. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta

Powyższe zmiany regulują nowe zasady pomiędzy sprzedawcami i konsumentami. Implementują szereg obowiązków jakie muszą zostać spełnione przez sprzedawców internetowych.

Wracając do zmian ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy – Kodeks cywilny to zmiany dotyczą m.in. rękojmi i gwarancji. Ponadto, nowością będzie wyodrębnienie umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ.


RĘKOJMIA

Zmiana w tym zakresie to przede wszystkim przeniesienie przepisów o rękojmi dotyczących konsumentów z Kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta.

Ważne jest, aby zmiany wchodzące w życie znalazły swoje odzwierciedlenie w regulaminie np. sklepu internetowego w przeciwnym razie przedsiębiorca może narazić się na zarzut stosowania niedozwolonych klauzul umownych. 

A zatem, regulamin powinien zostać dostosowany do zmian i powoływać się na nowe przepisy, a przede wszystkim zawierać postanowienia dotyczące:

  • uprawnień reklamacyjnych konsumenta,
  • zasad odesłania reklamowanego towaru.

Tak jak do tej pory konsumentowi będą przysługiwać następujące uprawnienia:

  • w pierwszej kolejności: żądania: wymiany i naprawy towaru,
  • złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny lub odstąpieniu od umowy.

Jednak jako przedsiębiorca powinniśmy zwrócić uwagę na istotne zmiany w zakresie oświadczeń o obniżeniu ceny lub odstąpieniu od umowy, z których konsument może skorzystać tylko jeżeli:

  • przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową,
  • przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową,
  • brak zgodności towaru z umową występuje nadal, pomimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową,
  • brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia natychmiastowe obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy,
  • z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Istotnym warunkiem jest, że konsument może odstąpić od umowy jeżeli niezgodność towaru z umową jest istotna. Omawiane zmiany wprowadzają domniemanie, że niezgodność towaru z umową jest istotna, co za tym idzie ciężar dowodu, że wada jest nieistotna leży po stronie przedsiębiorcy. W tym zakresie mamy do czynienia ze zmianą na korzyść konsumenta.

KOSZTY DOSTARCZENIA TOWARU NIEZGODNEGO Z UMOWĄ

W tym obszarze również doszło do ważnych zmian.

  • WYMIANA / NAPRAWA

Jeżeli konsument żąda wymiany lub naprawy towaru, konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie. W takiej sytuacji przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt.

  • ZŁOŻENIE OŚWIADCZENIA O ODSTĄPIENIU OD UMOWY

W razie odstąpienia od umowy ze względu na niezgodność towaru z umową, konsument niezwłocznie zwraca towar przedsiębiorcy na jego koszt. Przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.

OKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI SPRZEDAWCY 

Warto pamiętać, że przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od dostarczenia towaru. Co do zasady domniemuje się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia.

Należy pamiętać, że powyższe uwagi dotyczą wybranych zmian ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy – Kodeks cywilny.

Jeżeli jesteś sprzedawcą i jeszcze omawiane zmiany w przepisach nie zostały wdrożone w Twojej firmie, rekomendowane jest dokonanie analizy oraz audytu swoich regulaminów oraz zaimplementowanie zmian. Jeżeli chcesz mieć pewność, że prawidłowo i kompleksowo dokonasz odpowiednich aktualizacji, zapraszam do kontaktu.  W zakładce Usługi – E-commerce znajdziesz więcej informacji na temat zakresu usług Kancelarii w ramach obsługi przedsiębiorców z branży e-commerce.

Podobne wpisy