Polityka Zwrotów i Reklamacji w E-commerce: Unikaj Problemów Prawnych Dzięki Prawidłowemu Regulaminowi

E-commerce to dynamicznie rozwijająca się dziedzina handlu, która oferuje wygodę zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. Jednak skuteczna polityka zwrotów i reklamacji jest kluczowym elementem sukcesu w tej branży. Dlaczego? Ponieważ poza zadowoleniem klientów musisz zadbać o zgodność z przepisami prawnymi, które w ostatnim czasie uległy zmianie.

Od 1 stycznia 2023 roku nastąpiły ważne zmiany w przepisach prawnych dotyczących konsumentów korzystających z usług cyfrowych, zakupów online oraz promocji. Te nowe regulacje, wynikające z implementacji trzech unijnych dyrektyw – Omnibus – więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ, Towarowej – więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ i Cyfrowej – więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ, mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów i skuteczniejszą walkę z nieuczciwymi praktykami.

Prawo do Reklamacji – Nowe Zasady

Prawo konsumentów do reklamacji zostało wzmocnione. Domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu zostało przedłużone do 2 lat. W przypadku wadliwego produktu, może on żądać w pierwszej kolejności naprawy lub wymiany towaru, natomiast w kolejnym etapie obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy, chyba, że niezgodność towaru z umową jest istotna. Więcej na ten temat dowiesz się w artykule Nowe zasady reklamacji 2023 – Prawa Konsumenta.

Kluczowe zagadnienia jakie należy wiedzieć, aby uniknąć problemów prawnych związanych z polityką zwrotów i reklamacji w e-commerce w 2023 roku:

Jasne i Transparentne Zasady

Pierwszym krokiem do uniknięcia problemów prawnych jest posiadanie jasnej i transparentnej polityki zwrotów i reklamacji. Ta polityka powinna być dostępna dla wszystkich klientów na stronie internetowej sprzedawcy e-commerce i zawierać informacje o tym, jakie prawa przysługują konsumentom, gdy produkt nie spełnia ich oczekiwań lub jest wadliwy.

14 Dni na Zwrot

Przepisy prawne Unii Europejskiej (w tym Polski) dają konsumentom prawo do zwrotu produktu w ciągu 14 dni od jego dostawy, bez podawania przyczyny. To tzw. prawo do odstąpienia od umowy. Warto pamiętać, że ta zasada ma zastosowanie tylko do zakupów dokonanych online lub poza siedzibą firmy. W przypadku sprzedaży stacjonarnej uzależnione jest to od zapisów regulaminu zwrotów.

Informacje o prawie zwrotu

Informacja o prawie do odstąpienia od umowy (termin i forma) czy o sposobie składania i rozpatrywania reklamacji powinna być przekazana klientowi w sposób jasny i zrozumiały. W przypadku braku takiej informacji czas na odstąpienie od umowy wydłuża się z 14 dni do 1 roku.

Dlatego tak ważne jest aby sprzedawcy e-commerce dysponowali poprawnym regulaminem, spełniającym wszystkie obowiązki ustawowe oraz bez klauzul niedozwolonych.

KARY FINANSOWE

Za nieprzestrzeganie przepisów przedsiębiorcy może grozić kara pieniężna do 20 tys. zł, zaś w przypadku trzykrotnego naruszenia w okresie 12 miesięcy – maksymalna wysokość kary może wynieść 40 000 zł. Jeżeli takie działania zostaną uznane za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, wysokość maksymalnej kary może wynieść nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Sprzedawcy są zobowiązani dokonać zmian regulaminów sklepów w zakresie reklamacji do znowelizowanych przepisów ustawy o prawach konsumenta z 2023 roku.

Jeżeli jesteś sprzedawcą i jeszcze omawiane zmiany w przepisach nie zostały wdrożone w Twojej firmie, rekomendowane jest dokonanie analizy oraz audytu swoich regulaminów oraz zaimplementowanie zmian. Jeżeli chcesz mieć pewność, że prawidłowo i kompleksowo dokonasz odpowiednich aktualizacji, skontaktuj się z nami!

Skorzystaj ze stałej opieki prawnej w formie comiesięcznego abonamentu. Więcej informacji na temat usług Kancelarii z zakresu obsługi e-commerce znajdziesz w zakładce Usługi – E-commerce.

Bieżąca obsługa prawna dla spółek

  • Zyskaj pewność i spokój, że proces zmiany Regulaminu będzie zgodny z przepisami!
  • Nie musisz zatrudniać prawnika na stałe w swojej spółce, wystarczające może okazać się wykupienie pakietu 10 godzin usług adwokata w miesiącu.

W zakres Pakietu dla przedsiębiorcy w zależności od indywidualnych potrzeb mogą wchodzić:

  • konsultacje prawne,
  • sporządzanie i analiza umów,
  • sporządzanie i analiza regulaminów, statutów
  • audyt strony internetowej,
  • sprawy z zakresu RODO, w tym przygotowanie i analiza dokumentacji i Polityk Prywatności,
  • sprawy z zakresu praw autorskich,
  • sprawy z zakresu prawa pracy,
  • przygotowywanie projektów uchwał,
  • sprawy związane z przeprowadzaniem zmian w spółce,
  • reprezentowanie w Krajowym Rejestrem Sądowym.

Skontaktuj się z nami, po bezpłatną wycenę.

Foto: Pexels.com

Podobne wpisy