Od 1 stycznia 2023 roku konsumentów korzystających z usług cyfrowych, zakupów online oraz promocji czekają ważne zmiany w przepisach prawnych. Te nowe regulacje, wynikające z implementacji trzech unijnych dyrektyw – Omnibus – więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ, Towarowej – więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ i Cyfrowej – więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ, mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów i skuteczniejszą walkę z nieuczciwymi praktykami. Oto, jakie są niektóre aspekty tych zmian:

Prawo do Reklamacji – Nowe Zasady

Prawo konsumentów do reklamacji zostaje wzmocnione. Domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu zostało przedłużone do 2 lat. W przypadku wadliwego produktu, może on żądać w pierwszej kolejności naprawy lub wymiany towaru, natomiast w kolejnym etapie obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy, chyba, że niezgodność towaru z umową jest istotna. Więcej na ten temat dowiesz się w artykule Nowe zasady reklamacji 2023 – Prawa Konsumenta.

Zakaz Fikcyjnych Promocji

Każdy przedsiębiorca przeprowadzający promocje lub wyprzedaże musi podawać nie tylko aktualną cenę, ale także najniższą cenę, którą towar miał w ciągu ostatnich 30 dni przed obniżką. To ma zapobiegać fałszywym promocjom.

Fałszywe Opinie

Zabronione jest publikowanie fałszywych lub zniekształconych opinii o produktach. Przedsiębiorcy muszą informować, czy i w jaki sposób weryfikują autentyczność opinii oraz czy publikuje tylko pozytywne opinie.

Obowiązek Aktualizacji Oprogramowania

Produkty cyfrowe, takie jak programy komputerowe czy gry, muszą być zgodne z ich wersjami próbnymi lub zapowiedziami. Przedsiębiorcy muszą dostarczać aktualizacje przez co najmniej 2 lata.

Jasne Warunki Wyników Wyszukiwania

Platformy internetowe muszą informować o głównych parametrach, które wpływają na wyniki wyszukiwania produktów.

Dostosowywanie Ceny

Przedsiębiorcy stosujący indywidualne dostosowywanie cen muszą jasno informować konsumentów o tej praktyce.

Informacja o Sprzedawcy

Konsument musi być informowany, czy podmiot sprzedający jest firmą czy osobą fizyczną, aby wiedzieć, czy obowiązują przepisy chroniące konsumentów.

Płatność Danymi Osobowymi

Jeśli konsument „płaci” danymi osobowymi za treści lub usługi cyfrowe, obowiązują takie same zasady, jak przy płatności gotówką.

Nowe przepisy są krokiem w stronę większej ochrony konsumentów. Dla przedsiębiorców oznaczają one konieczność dostosowania się do surowszych standardów, ale także budowanie większego zaufania klientów do swoich usług i produktów.

KARY FINANSOWE

Za nieprzestrzeganie przepisów przedsiębiorcy może grozić kara pieniężna do 20 tys. zł, zaś w przypadku trzykrotnego naruszenia w okresie 12 miesięcy – maksymalna wysokość kary może wynieść 40 000 zł. Jeżeli takie działania zostaną uznane za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, wysokość maksymalnej kary może wynieść nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Sprzedawcy są zobowiązani dokonać zmian regulaminów sklepów w zakresie reklamacji do znowelizowanych przepisów ustawy o prawach konsumenta.

Jeżeli jesteś sprzedawcą i jeszcze omawiane zmiany w przepisach nie zostały wdrożone w Twojej firmie, rekomendowane jest dokonanie analizy oraz audytu swoich regulaminów oraz zaimplementowanie zmian. Jeżeli chcesz mieć pewność, że prawidłowo i kompleksowo dokonasz odpowiednich aktualizacji, skontaktuj się z nami!

Skorzystaj ze stałej opieki prawnej w formie comiesięcznego abonamentu. Więcej informacji na temat usług Kancelarii z zakresu obsługi e-commerce znajdziesz w zakładce Usługi – E-commerce.

Bieżąca obsługa prawna dla spółek

  • Zyskaj pewność i spokój, że proces zmiany Regulaminu będzie zgodny z przepisami!
  • Nie musisz zatrudniać prawnika na stałe w swojej spółce, wystarczające może okazać się wykupienie pakietu 10 godzin usług adwokata w miesiącu.

W zakres Pakietu dla przedsiębiorcy w zależności od indywidualnych potrzeb mogą wchodzić:

  • konsultacje prawne,
  • sporządzanie i analiza umów,
  • sporządzanie i analiza regulaminów, statutów
  • audyt strony internetowej,
  • sprawy z zakresu RODO, w tym przygotowanie i analiza dokumentacji i Polityk Prywatności,
  • sprawy z zakresu praw autorskich,
  • sprawy z zakresu prawa pracy,
  • przygotowywanie projektów uchwał,
  • sprawy związane z przeprowadzaniem zmian w spółce,
  • reprezentowanie w Krajowym Rejestrem Sądowym.

Skontaktuj się z nami, po bezpłatną wycenę.

Foto: Pexels.com

Podobne wpisy