Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszły w życie istotne zmiany dla przedsiębiorców z branży e-commerce jak i sprzedających stacjonarnie. W tym artykule przybliżę kwestie związane z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161, opublikowaną 27 listopada 2019 r. zmieniającą dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta, znaną jako „Dyrektywa Omnibus”. Co prawda przedsiębiorcy zyskali więcej czasu na dostosowanie biznesu do nowych przepisów, gdyż Dyrektywa Omnibus została zaimplementowana do polskiego porządku prawnego po terminie.

Na marginesie, wraz z nowym rokiem weszły w życie inne istotne zmiany dla przedsiębiorców z branży e-commerce jak i sprzedających stacjonarnie, mające na celu implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 1 i Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019 str. 60) oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE oraz uchylającej dyrektywę 1999/44/WE (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 28 i Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019 str. 63). Zmiany, o których mowa dotyczą praw konsumentów w zakresie reklamacji, treści i usług cyfrowych. Początkowo, przewidziano wejście w życie tych zmian na dzień 1 stycznia 2022 r., a zatem zostały one zaimplementowane do polskiego porządku prawnego również po terminie. Zmiany dotyczą m.in. rękojmi i gwarancji, więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ, a w zakresie treści i usług cyfrowych TUTAJ . 

DYREKTYWA OMNIBUS

KOGO DOTYCZY?

Wracając do Dyrektywy Omnibus to dotyczy ona handlu europejskiego i obejmuje przedsiębiorców z branży e-commerce jak i sprzedających stacjonarnie.

CEL

Założeniem i celem Dyrektywy Omnibus jest ochrona europejskich konsumentów i ich praw. Ma ochronić konsumentów przed szkodliwymi lub nieświadomymi zakupami.

ZMIANY

Najistotniejsze zmiany jakie wprowadza Dyrektywa Omnibus dotyczą:

  • obniżki cen,
  • informacji o sprzedawcy,
  • opinii konsumenckich,
  • algorytmów optymalizujących ceny.

! Przed złożeniem zamówienia konsumenci powinni być informowani o powyższych kwestiach w widoczny i zrozumiały sposób.

OBNIŻKA CEN

  • Konsument musi zostać poinformowany o poprzedniej cenie produktu w ciągu minimum ostatnich 30 dni:

„W każdym ogłoszeniu o obniżce ceny podaje się wcześniejszą cenę stosowaną przez podmiot gospodarczy przez określony okres przed zastosowaniem obniżki ceny. Wcześniejsza cena oznacza najniższą cenę stosowaną przez podmiot gospodarczy w okresie, który nie może być krótszy niż 30 dni przed zastosowaniem obniżki ceny.”.

Ustawodawca chce w ten sposób wpłynąć na praktyki sztucznego zawyżania cen przed wyprzedażami.

INFORMACJA O SPRZEDAWCY

  • Platformy sprzedażowe mają obowiązek poinformować, czy sprzedawca jest przedsiębiorcą, czy osobą fizyczną.:

“informację o tym, czy osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą, na podstawie oświadczenia tej osoby trzeciej złożonego dostawcy internetowej platformy handlowej;”.

Ta zmiana ma na celu umożliwienie konsumentowi podjęcie świadomej decyzji zakupowej, bowiem dokonując zakupu od osoby prywatnej nie posiada pewnych uprawnień.

OPINIE KONSUMENCKIE

  • Opinie konsumenckie powinny pochodzić od osób, które faktycznie używały lub nabyły produkt, a sprzedawca gwarantuje ich autentyczność:

„W przypadku, gdy przedsiębiorca zapewnia dostęp do opinii konsumentów o produktach, za istotne uważa się informacje o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy rzeczywiście używali danego produktu lub go kupili.”.

ALGORYTMY OPTYMALIZUJĄCE CENY

  • “w przypadku, gdy ma to zastosowanie – informacja o tym, że cena została indywidualnie dostosowana w oparciu o zautomatyzowane podejmowanie decyzji;”

Powyższa zmiana ma na celu umożliwienie konsumentom przy podejmowaniu decyzji o zakupie, uwzględnienie potencjalnego ryzyka.

KARY FINANSOWE

Za nieprzestrzeganie przepisów przedsiębiorcy może grozić kara pieniężna do 20 tys. zł, zaś w przypadku trzykrotnego naruszenia w okresie 12 miesięcy – maksymalna wysokość kary może wynieść 40 000 zł. Jeżeli takie działania zostaną uznane za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, wysokość maksymalnej kary może wynieść nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Jeżeli jesteś sprzedawcą i jeszcze omawiane zmiany w przepisach nie zostały wdrożone w Twojej firmie, rekomendowane jest dokonanie analizy oraz audytu swoich regulaminów oraz zaimplementowanie zmian. Jeżeli chcesz mieć pewność, że prawidłowo i kompleksowo dokonasz odpowiednich aktualizacji, zapraszam do kontaktu.

Podobne wpisy